Działalność Fundacji Edukacji Międzynarodowej nadzoruje Rada Fundacji, a za bieżące zarządzanie organizacją i jej reprezentację odpowiada Zarząd Fundacji. Poniżej znajduje się opis kompetencji i składy tych gremiów oraz podstawy prawne.
Rada Fundacji
Kompetencje Rady
Organem nadzoru Fundacji Edukacji Międzynarodowej jest Rada Fundacji, będąca gremium społecznym. Do głównych zadań Rady należą:
- inspirowanie i wytyczanie nowych kierunków rozwoju FEM
- opracowywanie i zatwierdzanie długoletnich strategii dla FEM
- zatwierdzanie i wprowadzanie zmiany w dokumentach statutowych FEM
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu FEM oraz nadzorowanie ich działalności
- przyjmowanie rocznych sprawozdań finansowych i merytorycznych Zarządu FEM
- podejmowanie uchwał w różnych sprawach dotyczących FEM.
Skład pierwotnej Rady określiły instytucje powołujące FEM. Nowi członkowie Rady wybierani są przez obecnych jej członków. Wszyscy członkowie Rady wykonują swoje funkcje społecznie i nie pobierają wynagrodzenia z tytułu zajmowanego stanowiska.
Skład Rady
Członkowie Rady Fundacji (wg stanu na dzień 11.05.2021):
- Piotr Buszka – Przewodniczący Rady
- Janusz Potoczny – Wiceprzewodniczący Rady
- Jacek Lisik – Sekretarz Rady
- Marcin Dudarski – Członek Rady
- Piotr Pelczar – Członek Rady
- Jan Szmidt – Członek Rady
- Dorota Zygadło – Członkini Rady
Członkowie Honorowi Rady Fundacji:
- Małgorzata Ryniak
- Leon Susmanek
- Tadeusz Kołacz
Zarząd Fundacji
Kompetencje Zarządu
Zarząd Fundacji powoływany jest przez Radę Fundacji. Zarząd kieruje bieżącą działalnością organizacji pod względem administracyjnym, finansowym i merytorycznym.
Główne zadania Zarządu:
- opracowywanie i wdrażanie planów operacyjnych i taktycznych FEM
- wspomaganie Rady w planowaniu strategicznym
- zatrudnianie i nadzorowanie pracy wszystkich pracowników FEM (w tym nauczycieli szkół i placówek)
- przygotowywanie rocznych budżetów FEM do zatwierdzenia przez Radę
- przygotowywanie rocznych sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności (przedkładane Radzie oraz organom kontroli finansowej i prawnej w Polsce)
- odpowiadanie za finanse i majątek FEM
- prowadzenie inwestycji na potrzeby projektów FEM
- tworzenie wewnętrznych regulaminów dla celów realizowanych projektów
- realizacja uchwał Rady
Zarząd jest jedyną reprezentacją prawną FEM wobec każdego podmiotu, instytucji lub organu władzy (zarówno krajowych jak i zagranicznych). Zarząd odpowiada za swoje działania przed Radą FEM i jest wybierany przez Radę na kadencje trwające cztery lata.
Skład Zarządu
- Cezary Głuszek – Prezes Zarządu – Dyrektor Zarządzający
- Małgorzata Machowczyk – Członek Zarządu – Dyrektor ds. administracyjno-ekonomicznych
- Agnieszka Szajn – Członek Zarządu – Dyrektor ds. edukacji szkolnej
Akualizacja 30.10.2021
Podstawy prawne
Fundacja Edukacji Międzynarodowej jest polską organizacją pożytku publicznego, która nie prowadzi działalności gospodarczej.
Następujące dokumenty regulują funkcjonowanie fundacji:
- Ustawa o fundacjach
- Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
- Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym
- Kodeks Cywilny
- Kodeks Pracy
- Ustawa o rachunkowości
- Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
- Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
- Ustawia o podatku od towarów i usług
- Prawo zamówień publicznych
- Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie obowiązku badania sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego